Wycena tego jak transportować ponadgabaryty

Wycena tego jak transportować ponadgabaryty czyli transport ponadnormatywny ości towaru. Zdarza się jednak czasami, że jest potrzebny transport ciężki, który charakteryzuje się innym sposobem obsługi niż ten tradycyjny. Nie każdy w swojej firmie posiada transport ponadgaba

Dodane: 16-09-2020 13:37
Wycena tego jak transportować ponadgabaryty

transport ponadnormatywny


Do tego trzeba zadbać o wszelkie

Samochody ciężarowe przewożące towar zazwyczaj posiadają standardowe wymiary naczep, które pozwalają na bezproblemowe przewożenie określonej ilości towaru. Zdarza się jednak czasami, że jest potrzebny transport ciężki, który charakteryzuje się innym sposobem obsługi niż ten tradycyjny.

Nie każdy w swojej firmie posiada transport ponadgabarytowy. Po prostu nie wszystkie floty ciężarówek są do tego dostosowane. Trzeba również pamiętać, że transport maszyn jest też bardziej skomplikowany. Zorganizowanie całej trasy oraz odpowiednie zabezpieczenie pojazdu bywa czasochłonne. Do tego trzeba zadbać o wszelkie formalności celne, a czasami nawet konieczne jest eskortowanie ciężarówki.

Przewóz ponadgabarytowy z całą pewnością jest opłacalny, ponieważ zazwyczaj przewozi się cenne rzeczy, więc można w ten sposób więcej zarobić. Warto więc trochę czasu poświęcić na odpowiednie przygotowanie się do takiego transportu, ponieważ każde niepowodzenie w trasie może nas wiele kosztować. Firmy są przecież odpowiedzialne za towar, który przewożą.


I dotyczy to zarówno transportu osób

transport ponadnormatywny

Transport wpisany jest w naszą codzienność. Gdyby nie on, gospodarka nie mogłaby tak dynamicznie się rozwijać. I dotyczy to zarówno transportu osób, jak i towarów, przy czym to ten drugi wydaje się mieć coraz więcej wyzwań przed sobą. A dowodem na to jest coraz większe zainteresowanie transportem dużych ładunków.
Im większy ładunek, tym większe wyzwanie. Dlatego też w transporcie już jakiś czas temu wyodrębniła się osobna kategoria, jaką jest transport ponadgabarytowy. To właśnie on zajmuje się tymi ładunkami, które ze względu na swój ponadnormatywny charakter, wymagają specjalnego przygotowania i organizacji. Transport ciężki, bo i tak jest on określany, obejmuje między innymi transport maszyn, zbiorników, hal produkcyjnych, czy urządzeń przemysłowych. Bez względu jednak na to, co ma być transportowane, musi się to odbyć zgodnie z przepisami prawa. Ma to na celu zabezpieczenie nie tylko samego ładunku, ale też całej trasy oraz osób, które z przewożonym ładunkiem będą mieć podczas trasy kontakt.


Transport ponadgabarytowy na terenie Unii Europejskiej.

Jak w praktyce wygląda transport ponadgabarytowy na terenie Unii Europejskiej?
Co zrobić, jeżeli nasza przesyłka nie mieści się w standardowych gabarytach? Z pomocą przychodzą nam specjalistyczne firmy logistyczne, które dostosowują ofertę do potrzeb klienta. Zgodnie z regulacjami Unii Europejskiej ponadgabarytowy transport maszyn wymaga specjalnych zezwoleń, które uzyskuje się u zarządców dróg oraz w Urzędach Celnych. Poszczególne kraje różnią się czasem oczekiwania na decyzję administracyjną.
W Polsce okres oczekiwania na zezwolenie wynosi do czternastu dni. Aby uzyskać właściwe pozwolenie, należy powiadomić GDDKiA, podając dane wnioskodawcy i przewoźnika, termin transportu, dane nadawcy, szczegółowe parametry pojazdu oraz dokładną datę przejazdu przez terytorium państwa. Transport ciężki czasami oznacza ciężkie utrudnienia w ruchu drogowym lub może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego, zwłaszcza na autostradach oraz na terenach miejskich. Z tego też powodu wydawane zezwolenia niejednokrotnie upoważniają jedynie przejazdów w godzinach nocnych.


transport maszyn rolniczych - ciągników koparek

Wyróżniamy aż siedem typów zezwoleń umożliwiających transport ponadgabarytowy. Każda z tych grup określa tak naprawdę inny typ zezwolenia.

Kategoria pierwsza skupia się na samej trasie. Uwzględnia ona zezwolenie na przewiezienie ładunku po konkretnej drodze, którą należy wcześniej dokładnie wyznaczyć, by zawrzeć takową informację w dokumentacji. Kategoria druga tyczy się z kolei różnego rodzaju pojazdów. Do niej można zaliczyć m.in. transport maszyn rolniczych - ciągników, koparek, a także spychaczy i innych podobnych pojazdów. Grupy od trzeciej do szóstej zawierają z kolei te zezwolenia, które wystawiane są na dłuższy czas i w których podaje się informacje dotyczące konkretnych parametrów wybranego ładunku. Ostatnia już kategoria, czyli ta siódma jest stosowana w momencie, gdy planowany transport ciężki nie pasuje do żadnej poprzedniej grupy.

Zezwolenie jest wydawane w formie specjalnego dokumentu. Upoważnia on zaznaczoną na papierze osobę do przewiezienia ładunku po drogach publicznych umieszczonych na terenie Polski.